Continuïteit voor bedrijven na schade

Net zoals uw bedrijf wettelijk gezien geen brandverzekering moet afsluiten, is een bedrijfscontinuïteitsplan opstellen niet verplicht. Toch hebt u ze maar beter allebei achter de hand – maar daar hoeven we u vast niet meer van te overtuigen.

Deel op Facebook X LinkedIn

Heeft uw onderneming al een bedrijfscontinuïteitsplan? Haal het dan voor de zekerheid nog eens boven, want de kans is groot dat het minder uitgekiend is dan u misschien denkt. De ervaring leert ons immers dat bijna elk plan minstens één specifiek gebrek vertoont.

De 3 basisonderdelen van een goed bedrijfscontinuïteitsplan

Idealiter hebt u niet alleen een plan om brand te voorkomen, maar ook een houvast op het moment dat er brand uitbreekt en in de cruciale momenten na de brand, om uw bedrijf zo snel mogelijk weer rendabel te laten zijn. Daarom bestaat een goed bedrijfscontinuïteitsplan uit de drie volgende onderdelen.

1. Wettelijk verplichte stappen voor brandpreventie

Als onderneming bent u wettelijk verplicht om bepaalde stappen te ondernemen om brand te voorkomen. Zo moet u (onder meer) een evacuatieprocedure implementeren voor al uw medewerkers. Bovendien moet u het nodige doen om nooduitgangen te vrijwaren en ervoor te zorgen dat de hulpdiensten zo weinig mogelijk hindernissen ondervinden om veilig hun werk te kunnen doen. Hiervoor een checklist opnemen in uw brandpreventieplan is, kortom, zeker geen overbodige luxe. Denk er bijvoorbeeld aan voldoende rookmelders en brandblusapparaten te voorzien, uw ruimte in compartimenten op te delen om verspreiding van het vuur te vertragen en brandvertragende bouwmaterialen te gebruiken, dikwijls al beschreven in wettelijke nomen.

2. Verzekeringsrisico minimaliseren

Het sluitstuk van een bedrijfscontinuïteitsplan is een goede brand- en bedrijfsschadeverzekering. Zo wordt u bij eventuele schade niet alleen vergoed op materieel vlak, maar ook wat betreft bedrijfsschade (de omzet die u misloopt, lonendie moeten worden doorbetaald, enzovoort).

Mogelijk stelt uw brandverzekeraarbijkomende eisen om uw risico op brand nog verder te beperken. Denk naast branddetectoren bijvoorbeeld ook aan gasdetectoren in lokalen waar een gasbrander wordt gebruikt, perimeters die uw personeel verplicht moet vrijhouden rond brandbare materialen en mogelijke ontstekingsbronnen, zoals batterijladers, etc.

3. Bedrijfscontinuïteit garanderen

Een goed bedrijfscontinuïteitsplan voorziet ook wat u ná een brand moet doen om zo weinig mogelijk bedrijfsschade te ondervinden en zo snel mogelijk weer operationeel te zijn. Deze stap zien de meeste ondernemers echter over het hoofd, tot op een dag het noodloot toeslaat. Hoelang zal het maximaal duren voor u weer voldoende omzet zult kunnen draaien? Kunt u die periode overbruggen met uw kapitaalreserve? Waar kunnen al uw medewerkers ondertussen terecht en waar zult u uw materialen laten leveren en stockeren? Hoe snel kunt u nieuwe machines bestellen en installeren?

Laat uw bedrijfscontinuïteitsplan tijdig herzien.

Een bedrijfscontinuïteitsplan opstellen is geen sinecure, maar u hebt alle reden om er sowieso werk van te maken. Meer nog, het is ten sterkste aanbevolen om uw plan minstens jaarlijks te herzien – uw huidige leveranciers zijn er bijvoorbeeld niet noodzakelijk morgen nog.

Hebt u hulp nodig met het opstellen van een brandpreventieplan of is uw continuïteitsplan aan herziening toe?

Onze experten helpen u graag! Maak snel een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.

 Maak een afspraak